KPI های مارکتینگ در کسب و کارهای SaaS
در این مقاله مهم ترین KPI هایی که یک شرکت نرم افزاری باید در نظر بگیرد، بررسی شده است.
اما نکته بسیار مهم این هست که پیش از این که به سمت سنجش KPI بروید، باید به product market fit رسیده باشید.
Conversion Rate
کانورژن ریت یا نرخ تبدیل میتواند برای گرفتن دمو / نسخه آزمایشی یا پلن های subscription شما باشد.
برای مثال،
(MRR) Monthly Recurring Revenue
میزان درآمد ماهیانه شما است، برای مثال اگر مشتری از پلن ماهیانه شما استفاده می کند که 100 هزار تومان است و یک مشتری از پلن سالیانه شما که 1 میلیون است، پس MRR بیزینس SasS شما 183 هزار تومان است.
Net MRR Growth
یکی دیگر از پارامترهای بسیار پر اهمیت، میزان رشد درآمد ماهیانه است که با توجه به میتوانید میزان رشد کسب و کار را بسنجید.
(ARR) Annul Recurring Revenue
درآمد سالیانه است که با توجه به MRR ، 183 هزار تومان میزان ARR برابر با 2/196 هزارتومان است.
Customer lifetime Value (CLV)
میزان درآمدی که مشتری در طول زمان 1 ساله ( یا هر بازه دیگری)، برای کسب و کار شما می آورد.
مثلا اگر مشتری در ماه اول 100 هزار تومان، ماه پنجم 500 هزار تومان و در ماه آخر 1 میلیون تومان به شما پرداخت کند، CLV مشتری در طول بازه 1 ساله برابر است با 1/600 هزار تومان
Average Revenue Per Customer (ARPC -ARPU)
ARPU همان درآمد از هر مشتری است که وقتی در طول بازه عمر مشتری ضرب می شود، مقدار CLV را در یک سیکل به شما می دهد.
Attrition- Churn
این پارامتر به بررسی میزان لغو عضویت ها می پردازد. به این صورت که تعداد کل مشتری هایی که لغو عضویت کردند به تعداد کل مشتری ها
Customer Acquisition Cost (CAC)
این پارامتر بیان کننده این هست که هزینه جذب هر مشتری برای کسب و کار شما چقدر می شود.
شما در محاسبه این باید تمامی هزینه های تبلیغات و سایر هزینه های مانند نیروی انسانی و سرویس های ثالث و هر منابعی که مصرف کردید، تا مشتری بگیرید حساب کنید.
برای بدست آوردن CAC هم باید، کل هزینه انجام شده را بر تعداد مشتریان بدست آمده در بازه مورد نظر تقسیم کنید، تا این متغیر بدست بیاید.
دیدگاهتان را بنویسید