تاکتیک شما استراتژی شما نیست!
وقتی با کسب و کارها و استارت آپ های مختلف صحبت میکنیم و از آن ها استراتژیشون را می خواهیم که توضیح دهند، مثلا استراتژی مارکتینگ شما چیست؟ چنین پاسخ هایی دریافت میکنیم:
- می خواهم لینک سازی کنم و سئو را تقویت کنم.
- در اینستاگرام هر روز پست بسازم
- هر روز محتوای باکیفیت تولید کنم و در سایت بذارم.
و موارد دیگه…
اما هیچ کدام از این ها، استراتژی مارکتینگ شما نیستند، این ها تاکتیک شما هستند.
برای این که نگاه درستی به استراتژی داشته باشیم، به این تصویر زیر نگاه کنید.
با توجه به این تصویر که برگرفته شده از دوره Building an Integrated Online Marketing Plan آقای Matt Bailey است، استراتژی:
- محدود به یک کانال یا تکنولوژی خاص نیست.
- هر کسی یک استراتژی دارد.
- تاکتیک استراتژی نیست.
- اندازه گیری در استراتژی بسیار اهمیت دارد.
خب حالا که کمی قضیه شفاف شد، بیایید کمی دقیق تر بررسی بکنیم.
برای اینکه استراتژی مارکتینگ داشته باشید، باید این موارد را پاسخ دهید:
- انگیزه شما از این کسب و کار چیست؟
- اولویت کسب و کار شما چیست؟ مشتری یا تولید محصول؟
- چه ارزشی را برای مشتری ایجاد میکنید؟
هدف از پاسخ به این سئوالات این هست، که تصویر درستی از کسب و کار داشته باشید.
بعضی از کسب و کار عاشق محصول خود می شوند و فراموش میکنند که این مشتری هست که باید مرکز توجه آن ها باشد.
شما باید کاری کنید که نیاز مشتری هدف خود را بر آورده کنید. همیشه خودتان را جای مشتری بذارید و از خودتان بپرسید، تو به من چه سودی میرسونی؟
برای مشتری مهم نیست که شما چقدر زحمت کشیدید و چقدر محصول تکنولوژی عالی تولید کردید!
تنها یک چیز برای مشتری مهم است و آن این هم هست که تو برای من چی داری؟
دیدگاهتان را بنویسید