سئو چیست و چه اهمیتی دارد
شاید امروزه خیلی کلمه سئو یا آموزش سئو به گوشتان خورده باشد و برایتان سئوال ایجاد شده باشد، که سئو چیست؟
سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimasation به معنای بهینه سازی برای موتورهای جست و جو است، اما از آن جایی که 85 درصد کل سرج های دنیا در گوگل انجام می شود، عمدتا منظور بهینه سازی برای گوگل است،
تنها کشوری در دنیا که گوگل رتبه اول را ندارد، چین است.
برای مثال طبق آمار سایت Statcounter، مشاهده می کنید که گوگل پنجمین موتور جست و جو در چین می باشد.
شاید کشور بعدی، روسیه باشد که مردم در کنار گوگل از جست وجو محلی Yandex هم استفاده می کنند، اما بازهم سهم Google بیشتر از آن است.
سئو چیست
سئو به زبان ساده یعنی کاری انجام دهیم که در گوگل رتبه بگیریم و این رتبه را بهبود دهیم.
در حال حاضر هر کاربری بنا به نیازش در گوگل عبارتی را سرچ می کند و بعد از سرچ لیستی از سایت های مختلف را مشاهده می کند. این نتایج را گوگل بر حسب الگوریتم هایی که دارد، انتخاب کرده است.
پس کار یک سئوکار این است که تلاش کند گوگل رتبه بهتری به سایت او دهد. اما چگونه این کار را انجام می دهد؟
یک سئوکار به پشتوانه دانش و تجربه ای که دارد، الگوریتم ها و پارامترهای رتبه بندی گوگل را تا حدی می شناسد. برای مثال می داند که چقدر سرعت سایت برای گوگل اهمیت دارد، پس باید سایت را تا حد ممکن سریع کند. اما آیا این که سایت سریع شود، ضمانت رتبه اول گوگل است، خیر!!
برای موفقیت در سئو، شما باید مجموعه ای از کارها را انجام دهید، از بررسی های فنی سایت گرفته تا تحلیل های محتوا.
از طرف دیگر باید الگوریتم های گوگل را در نظر داشته باشید که گوگل روی چه مواردی در حال حاضر فوکوس کرده است و چه مواردی مهم تر شده اند.
حال که کمی با تعریف سئو آشنا شدیم، کمی در خصوص اهمیت و چرایی سئو برای سایت صحبت کنیم.
اهمیت سئو
امروزه به قدری سئو اهمیت دارد، که اگر کسب و کاری در فضای آنلاین باشد نمی تواند آن را ندید بگیرد، چون در این صورت شکست می خورد.
اگر بخواهید در میان انبوهی از سایت هایی که در اینترنت وجود دارد، دیده شوید تنها راهی که وجود دارد سئو است.
در جلسات مشاوره سئو این را به کرات می گویند، که ما از قدیم های این صنعت هستیم و همه ما را می شناسند، اما فروش ما از کسی که از ما کالا خریداری می کند، کمتر است! بررسی که انجام می شود، متوجه می شویم که رقبای آن ها که حتی بعضا کالاهای آن ها را میفروشند، سئو خوبی دارند در حالی که آن ها از این موضوع غفلت کردند.
یکی از بهترین روش های تبلیغاتی در تمام دنیا در حال حاضر سئو است.
جدای بحث فروش، رفتار مردم به این سمت رفته است که عادت پیدا کرده اند هر چیزی را در اینترنت سرچ کنند.
وقتی در نتیجه سرچ آن ها برند شما را نبینند، چرا باید به شما اعتماد کنند و از شما خرید کنند.
برای همین است که در حال حاضر سئو از بیزینس های B2C به سمت بیزینس های B2B هم رفته است و آن ها هم متوجه این قضیه شده اند که اگر بخواهند در این بازار باقی بمانند، باید فعالیت کنند.
پس می توان گفت که سئو فواید زیر را دارد.
مزیت های سئو
- کسب اعتماد و اعتبار برای بیزینس
- هزینه کمتر نسبت به دیگر روش های تبلیغاتی
- زمان ماندگاری بیشتر
- بازدهی بیشتر در طولانی مدت
اما تقسیم بندی سئو
سئو به دو مدل اجرایی سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه تقسیم می شود، اما این ها چی هستند؟!
در مقالات بعدی در این خصوص صحبت میکنیم.
دیدگاهتان را بنویسید