سئو داخلی چیست
سئو داخلی سایت یا سئو درون صفحهای به مجموعه اقداماتی گفته میشود که شما درون سایت به منظور افزایش نرخ بازدید سایت و همچنین افزایش رتبه در گوگل انجام میدهید .
فرض کنید که شما دارای یک بیزینس اینترنتی هستید. یکی از راههای موفقیت شما در بین رقبا بالا بردن رتبه سایت درگوگل است. اکنون این سوال پیش میآید که چه اقداماتی لازم است؟
همانطور که میدانید سئو به بهینه سازی سایت در جهت افزایش رتبه آن در گوگل گفته میشود. سئو به دونوع تقسیم میشود سئو داخلی(on-page seo) و سئو خارجی(off-page seo). حال سئو داخلی به بهینه سازی محتوا و کدهای برنامه نویسی و همچنین مجموعه اقدامات درون سایت وابسته است .
بنابراین یک سری عوامل تاثیر گذار نیز در آن وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم .
عوامل تاثیر گذار بر سئو داخلی سایت
یکی از عوامل تاثیر گذار در سئو داخلی متا تگها هستند. متا تگها به کدهای html گفته میشود که در درک محتویات سایت برای کاربران و موتور جستجو اهمیت ویژهای دارد .
این تگها در بین کدهای html قابل رویت است. برای درک بهتر موضوع میتوانید بر روی سایت کلیک راست کرده و view page source را بزنید و کدها را مشاهده کنید .
1-متا تایتل (تگ عنوان)
یکی از تگهایی که در نتایج گوگل توسط کاربران قابل رویت است تگ title است. این تگ که در html حاوی عنوان صفحه است نقش بزرگی در سئو داخلی است دارد. یکی از نکاتی که درباره آن باید رعایت شود استفاده از کلمات کلیدی در ابتدای آن و همچنین در چند کلمه است .
به طور کلی عنوانی که حاوی کلمات کلیدی باشد در جذب کاربران مهم است. همچنین عنوان باید با متن نیز در ارتباط بوده و نشان دهنده محتوای آن باشد .
2-Meta description (تگ توضیحات)
Meta description یا تگ توضیحات در کدهای html نوشته میشود و به طور مستقیم در سئو تاثیر ندارد. اما از آنجایی که این تگ در جستجوی گوگل در زیر تگ عنوان توسط کاربران قابل مشاهده است میتواند در بالا رفتن بازدید سایت نقش بسزایی داشته باشد. توضیحات باید گونهای نوشته شوند که جذاب بوده و باعث بالا رفتن نرخ کلیک سایت گردد .
3-دقت در انتخاب کلمات کلیدی
در سئو درون صفحهای توجه به انتخاب کلمات کلیدی مناسب بسیار حائز اهمیت است. اگر کلمات کلیدی به طور مناسب سرجای خود قرار گیرند میتوانند بیشترین بازدهی را داشته باشند .
همیشه این نکته را به خاطر بسپارید که یک متن علاوه بر این که باید برای کاربران جذاب باشد باید حاوی کلمات کلیدی اصلی و فرعی بوده تا بیشترین بازدهی را داشته باشد .
شما به منظور شناسایی کلمات کلیدی مترادف میتوانید از ابزار هایی نظیر Google AdWords، سرچ کنسول گوگل نیز استفاده کنید. همچنین یک راه سادهتر این است که پیشنهادهایی که سایت گوگل میدهند را مورد بررسی قرار دهید و از آنها استفاده نمایید.
4- تاثیر تگهای هدینگ در سئو داخلی
یکی از نکاتی که در در بهینه سازی داخلی سایت (سئو داخلی ) تاثیرگذار است استفاده از تگهای هدینگ به منظور بخش بندی محتوا و مقاله است که در هدایت رباتها و کاربران تاثیر گذار است .
پیشنهاد ما به شما این است که از تگ h1 بیش از یک بار استفاده نشود. اما میتوانید از تگهای دیگر h2 تا h6 چند بار استفاده کنید .
استفاده از این تگها به این گونه است که شما برای عنوان اصلی از تگ h1 و عنوانهای بعدی از h2 وزیر عنوانهای آن را از تگها h3 استفاده کنید .
5-اهمیت url ها در سئو داخلی
منظور از URL بهینه، urlای است که اولا کوتاهتر و قابل درک باشد و ثانیا در خود کلمات کلید را جای داده باشد .
سعی کنید که از urlای استفاده کنید که برای کاربران قابل درک باشد. یعنی بعد از مشاهده آن موضوع محتوا را متوجه شوند .
هرچقدر که آدرسی که استفاده می کنید به آدرس دامین نزدیک تر باشد توسط گوگل قابل درک تر است و موتور های جستجو آن را سریعتر مییابند .
برای درک بهتر به این مثال توجه کنید :
فرض کنید که ما مقاله سئو داخلی چیست را در سایت قرار داده ایم دو حالت برای آدرس آن وجود دارد مثلا :
1-www.mohammadafshar.ir/seo/سئو-داخلی-چیست؟/مقاله
یا
2- www.mohammadafshar.ir/سئو-داخلی-چیست؟
بنابراین با توجه به مطالبی که گفته شد آدرس دوم بهتر است .
6-محتوای با کیفیت بخش اصلی سئو داخلی
همیشه قبل از آنکه شروع به تولید محتوا کنید این سوال را از خود بپرسید که مشتریهای من چه کسانی هستند؟ آیا محتوایی که من در نظر گرفته ام به حدی کافی جذاب است؟ آیا نکات سئو در آن رعایت شده است ؟
احتمالا شما هم این جمله را شنیده اید که محتوا پادشاه است. این جمله اهمیت محتوا را در سئو داخلی سایت نشان میدهد. به عبارتی محتوا زبان سایت است که قادر به گفتگو با کاربران است هرچقدر که کیفیت آن بالاتر باشد و بتواند نیاز کاربران را فراهم کند ارزش و اعتبار سایت نیز بالاتر خواهد رفت .
7- تاثیر بهینه سازی عکس ها در سئو داخلی
یکی از نکاتی که در هنگام استفاده از عکسها باید رعایت کنید بهینه سازی آنهاست. به این منظور حتما عکسهای خود را توسط فتوشاپ بهینه کنید .
نکته بعدی که در هنگام استفاده از آن باید مورد توجه قرار گیرد استفاده از Alt و Title است. Alt برای زمانی مناسب است که اگر به هر دلیلی عکس شما لود نشد نوشتهای جایگزین آن شود و مفهوم آن را برساند. Title هم نیز وقتی که شما موس را بر روی عکس نگه میدارید متنی نمایان میشود.
این نکته را به خاطر بسپارید که در متنهایی که برای آنها استفاده میشود باید از کلمات کلیدی استفاده شود .
8-طراحی واکنشگرا
استفاده کاربران از تبلتها وتلفنهای همراه افزایش یافته است. همچنین بیشتر آنان نیز برای جستجو از موبایل استفاده می کنند. بنابراین اگر سایتی در صفحات گوشی دچار از هم گسیختگی شود و یا به عبارتی محتویات آن به طور کامل قابل مشاهده نباشد کاربران خود را از دست می دهد .
به همین منظور گوگل اطلاعیه ای منتشر کرد که از سال 2021 سایت هایی را که ریسپانسیو نیستند را ایندکس گذاری نمی کند .
9- افزایش سرعت سایت
شما اگر نگاهی به سایتهای آموزش سئو بیاندازید متوجه خواهید شد که همه آنها درباره اهمیت سرعت سایت مقالهای منتشر کرده اند. بنابراین سرعت سایت نیز یکی از عوامل تاثیر گذار در سئو داخلی سایت خواهد بود. شما اگر بررسیای در بین کاربران اینترنتی داشته باشید متوجه خواهید شد که اکثر آنها سایتهایی که بالا 8 ثانیه زمان را صرف لود شدن میکنند را ترک میکنند .
طراحی سایت و استفاده از شرکت هاستینگ معتبر، همچنین کدهای برنامه نویسی، افزونهها در سرعت سایت نقش بسزایی دارند .
10- لینک دهی داخلی
یکی از نکاتی که در سئو داخلی سایت اهمیت دارد و باعث بالا رفتن نرخ کلیک و همچنین کاهش نرخ بانس ریت میشود استفاده از لینکهای داخلی است. پیوند دادن بین دو یا چند مقاله در داخل سایت نه تنها باعث میشود تا کاربر مقالههای دیگر را مطالعه کنند بلکه باعث پیمایش موتورهای جستجو در بین این مقالهها نیز میگردد .
دیدگاهتان را بنویسید